Alimente importante in viata noastră (partea a 3-a): CARNEA

Ştim cu toţii că românii în general adoră micii, sărmăluţele, fripturile şi grătarele şi nu ratează nicio ocazie să îşi afunde nasul într-o farfurie plină cu piftie sau cârnaţi. Sigur, dacă e să ne referim la anumite tipuri de carne, cum ar fi cea de peşte sau chiar de curcan, lucrurile ar putea sta puţin diferit. Dacă e să aruncăm un ochi peste nişte statistici îngrijorătoare, cele circa 17 milioane de persoane care îşi pierd viaţa an de an ca urmare a unei boli legate de consumul excesiv de carne ar trebui să reprezinte tot atâtea motive pentru care să acordăm o mai mare atenţie acestei probleme. Pentru că, trebuie să recunoaştem, boli cum ar fi cancerul de colon şi alte tipuri de cancer ce au o legătură cu consumul de carne, boli cardiovasculare sau obezitatea nu sunt deloc de ignorat. Problema intervine atunci când mănânci în fiecare dimineaţă un sand­vici care conţine carne, fie că e vorba de salam sau alte preparate din carne, când îţi completezi prânzul cu o bucată sau două de friptură şi îţi termini ziua cu o cină ce conţine din nou carne. Dacă te regăseşti în această descriere, în­seamnă că eşti un consumator frecvent de carne.

Ce boli sunt favorizate de consumul excesiv de carne? În fiecare an, milioane de oameni sunt diagnosticaţi cu diferite tipuri de cancer favorizate de consumul excesiv de carne şi se înregistrează pes­te 600 000 de decese cauzate de cance­rul de colon. Dacă e să legăm rezultatele cercetătorilor referitoare la consumul de carne şi apariţia cancerului de rect, hepatic, cancerului de colon sau a can­cerului ovarian, e lesne de înţeles de ce trebuie trase nişte semnale de alarmă.

În plus, lista bolilor cauzate de consu­mul de carne poate fi, din păcate, lărgită de afecţiuni cum ar fi insuficienţa car­diacă, arteriopatia obliterantă, litiaza renală cu oxalaţi, colita de putrefacţie, constipaţie, alergii (cauzate de nitriţii din carnea procesată), acnee şi alte tipuri de tulburări hormonale. Infecţia cu Salmonella, care este una dintre cele mai răspândite forme de toxiinfecție alimentară, se transmite cel mai adesea prin intermediul cărnii de pui. Infecţiile digestive cu bacteria E.coli pot, de asemenea, avea drept cauză consumul de carne.

Dacă ne mai gândim şi la milioanele de supraponderali şi obezi care sunt diagnosticaţi în fiecare an şi la afini­tatea lor pentru grăsimi şi carne în general, nu e greu de înţeles de ce e bine să joci cartea cumpătării când vine vorba de consumul de carne.

În concluzie, e bine să acorzi întot­deauna o atenție deosebită locurilor din care cumperi carne proaspătă, necon­gelată, ai grijă să îndeplinească toate condiţiile de păstrare, ai grijă să speli întotdeauna carnea înainte să o găteşti, evită să mănânci friptură „în sânge” sau foarte grasă şi, în general, încearcă să reduci frecvenţa de consum şi can­titatea. Desigur că şi carnea îşi are aportul ei nutriţional necesar oricărui organism, nu trebuie să cădem în ex­trema cealaltă, dar un plus de atenţie e necesar oricând. În alimentaţia noastră carnea joacă un rol important, în special prin aportul de proteine de foarte bună calitate. Cu toate acestea, consumul de carne nu este absolut obligatoriu, pentru că ne putem asigura necesarul de aminoacizi dintr-o mulţime de alte surse, aşa cum am discutat în capitolele anterioare. E de preferat să limităm consumul de carne roşie la 2–3 porţii a 150–200 g pe săptămână, alegând în schimb carnea de pasăre şi peşte.

 

Textul integral se găsește in Secțiunea 1: NUTRIȚIE.

Pentru a cumpăra cartea dați click https://ecuatiaslabirii.ro/cumpara

Distribuie pe retelele sociale:

lasa un raspuns

Comment

Name

E-mail

Website