Alimente importante în viața noastră (partea a 2-a): IAURTUL

IAURTUL SI ALTE DERIVATE FERMENTATE DIN LAPTE SUNT ALIMENTE EXTREM DE VALOROASE PRIN CONTINUTUL DE PROTEINE DE FOARTE BUNA CALITATE, PROBIOTICE SI CALCIU

Consumul de iaurt stimuleaza scaderea ponderala şi sistemul imun, combate infecţiile cu Candida, reduce osteoporoza, amelioreaza artrita, îmbunatateste sanatatea colonului, creste biodisponibilitatea nutrienţilor.

Iaurtul este un produs lactat fermen­tat realizat prin adaugarea de culturi bacteriene in lapte si transformarea lactozei in acid lactic. Acest proces confera iaurtului un gust acru, racori­tor si o consistenta unica, calitate care se reflecta in numele lui original tur­cesc, yogurt (de la verbul yogurtmak, care inseamna „a se ingrosa”). Iaurtul trebuie adaugat pe lista de fiecare data când mergem la cumparaturi. Cel mai de seama beneficiu al acestuia provine chiar din modul unic in care este fabricat. Culturile vii, active sunt cheia beneficiilor. Aceste culturi sunt practic bacterii „bune”, necesare functionarii optime a organismului si care impiedica bacteriile „rele” sa se dezvolte si sa pro­duca o serie de boli. S-a demonstrat ca bacteriile „bune” previn infectiile tractului urinar. In timpul tratamentului cu antibiotice se distrug aceste bacterii si de aceea un consum regulat de iaurt poate reface nivelul lor. Culturile vii, active reduc nivelul de lactoza al iaurtu­lui, transformându-l intr-o alternativa delicioasa pentru persoanele cu intoleranta la lactoza.

Iaurtul este foarte bogat in calciu, fiind astfel benefic pentru sanatatea oaselor si dintilor. Este si o sursa buna de proteine, precum si o sursa de fosfor, iod, potasiu, zinc, molibden si vitamine B2, B5, B12. Consumul zilnic a 100 grame de iaurt imbunatateste semnificativ profilul colesterolului prin scaderea colesterolului rau (LDL) si cresterea colesterolului bun (HDL). Daca incerci sa slabesti, consuma pro­duse lactate cu continut scazut de grasimi, pre­cum iaurtul, laptele de vaca si kefirul. Modul in care stimuleaza iaur­tul reducerea stratului de grasime, pastrând in acelasi timp fibrele musculare, este inca un subiect de dezbatere. Calciul reduce capacitatea celulelor grase de a stoca grasime, astfel incât celulele ard mai mult sau poate fi cauzata de aminoacizii cu lant ramificat prezenti in produsele lactate. Indiferent care ar fi mecanis­mul, un studiu publicat in Interna­tional Journal of Obesity indica faptul ca adaugarea de una sau doua portii de iaurt pe zi la un regim alimentar te poate ajuta sa accelerezi pierderea

de grasime si sa minimizezi pierderea de masa musculara – rezultatul optim pentru orice dieta. Consumul a cel putin 250 g de iaurt pe zi poate imbunatati nivelul vitaminei B1 si ajuta astfel la mentinerea unui apetit normal.

Consumul exagerat de dulciuri, sucuri de fructe pasteurizate, carne si prea mult alcool poate distruge flora intes­tinala. Consumul zilnic de iaurt este o cale de a restabili coloniile bacteriene sanatoase din tractul digestiv. Flora in­testinala ajuta la digestie si actioneaza ca o bariera protectoare intre lumea exterioara si organism, impiedica aler­genii, microbii si alte toxine sa deteri­oreze mucusul si nu permite anumitor substante daunatoare sa patrunda in sânge si sa produca boli. Iaurtul reduce sau elimina efectele unor alergii, eczemele, intoleranta la lactoza, astmul. Unele studii au aratat ca iaurtul care contine L.acidophilus poate preveni candidozele vulvovaginale. Pentru fetele aflate la pubertate, calciul obtinut din produsele lactate, din iaurt ajuta mai bine la dezvoltarea oaselor decât cal­ciul oferit de suplimentele de sinteza. Calciul din lactatele acide este si mai eficient decât cel din lapte, deoarece acidul lactic prezent in aceste produse formeaza cu el lactat de calciu, solubil si usor absorbabil. De remarcat ca nici­unul din factorii care se opun absorbtiei calciului in alte alimente (fitati, oxalati, fibre, grasimi greu digerabile) nu este prezent in lapte. Iaurtul poate fi inclus usor intr-o varietate de diete. Prin adaugarea de fructe, nuci, sau chiar bomboane de ciocolata un iaurt simplu se poate transforma intr-un desert deli­cios, care poate inlocui astfel un desert obisnuit, care contine mai multe calorii. In unele retete pentru clatite si placinte se poate inlocui laptele cu iaurtul.

IATA CÂTEVA MODALITATI DE A SAVURA UN IAURT:

  • Adauga in iaurtul zilnic o mâna de nuci, precum si unele fructe de padure congelate sau fructe uscate pentru un mic dejun rapid, delicios si consistent.
  • crema de iaurt, sare de mare si piper este un topping excelent pentru cartofi la cuptor sau alte legume fierte.
  • Pentru a face un sos pentru o salata de le­gume se amesteca doar o ceasca de iaurt cu un sfert de ceasca de ulei de masline extra­virgin si condimentele preferate.
  • Intr-un pahar mare se poate prepara un parfait de iaurt punând alternativ straturi de iaurt si din fructele preferate.
  • Adauga castraveti tocati si marar sau frun­ze tocate de menta, usturoi si ardei rosu in­tr-un iaurt simplu. Mananca aceasta salata delicioasa si racoritoare sau o poti folosi ala­turi de pui la gratar sau carne de miel.
  • Iaurtul este de baza ideala pentru dressinguri. Pune iaurt simplu in mixer cu apa suficienta pentru a atinge consistenta dorita. Adauga la acest amestec ierburi si condimente dupa gust (va urma…)

Comanda cartea dand click aici!

 

Distribuie pe retelele sociale:

lasa un raspuns

Comment

Name

E-mail

Website