Alimente importante din viața noastră (p.1): LACTATELE

Hrana este o necesitate de baza. Desi toti suntem constienti de acest lucru, nu trebuie sa uitam ca alimentele reprezinta mai mult decat un mijloc de a supravietui. Oamenii se simt fericiti cand mananca preparate gustoase. Aroma, textura, aspectul si gustul hranei ne pot trezi amintiri si ne pot schimba starea de spirit. Gatitul este o adevarata arta, care scoate la suprafata creativitatea si talentul. A cunoaste proprietatile alimentelor si a le folosi în scopul îmbunatatirii sanatatii este un act de respect si responsabilitate fata de propria persoana.

LACTATELE
Laptele

In jurul consumului de lapte exista o multime de controverse astfel incat oamenii au inceput sa se teama sa consume acest aliment cu o valoare nutritiva de necontestat. Inca de la inceput vreau sa iti spun ca nu exista niciun pericol ascuns in consumul moderat de lapte, ba din contra, vei avea parte doar de beneficii pentru sanatate. Cu exceptia continutului deficitar de fier, cupru si magneziu, laptele este considerat alimentul complet pentru necesitatile nutritive ale omului. Principalul constituent care-i confera aceasta insusire sunt proteinele. Proteinele laptelui contin toti aminoacizii esentiali in proportie echilibrata. Inalta capacitate proteinogenetica, alaturi de cea mineralizanta, impune laptele drept un aliment important pentru organismele in crestere. Avand un continut ridicat de lizina, cisteina, cistina, metionina si triptofan, proteinele din lapte compenseaza deficientele proteinelor vegetale, in special ale celor din cereale. Prin bogatia sa in factori nutritivi si principii biologic active, laptele mareste rezistenta organismului fata de agresiunea noxelor din mediul ambiant, fiind foarte indicat in alimentatia persoanelor care lucreaza in mediu toxic. Laptele, in special cel uman, contine toate vitaminele necesare omului. De asemenea, lactoza favorizeaza dezvoltarea florei intestinale utile care are si capacitatea de a sintetiza unele vitamine. In timpul pastrarii si in special prin prelucrarea tehnologica, unele vitamine se pot distruge partial sau chiar total. Astfel, in timpul pasteurizarii obisnuite, vitamina C se distruge in proportie de cca 20%. De asemenea, prin deshidratare (transformarea in lapte praf), vitamina C este practic complet distrusa, iar vitaminele B6, tiamina si ciancobalamina se distrug in proportie de 20-50%. Laptele contine in medie 0,75% substante minerale. Dintre elementele minerale retin atentia continutul foarte bogat de calciu (125 mg%) si de fosfor (90 mg%). Raportul calciu/fosfor este supraunitar (1,4), apropiindu-se foarte mult de cel existent in oase. Laptele are deci un inalt potential mineralizant. Continutul in fier este insa foarte redus (0,1 mg%), ca si cel de cupru (0,05 mg%) si de magneziu (0,005 mg%). Un regim exclusiv lactat pentru o perioada indelungata poate conduce la anemie din cauza potentialului hemoglobinogen nesatisfacator. Lipidele lactatelor difera cantitativ intr-o foarte mare masura, criteriile de variatie fiind multiple: specie (laptele de oaie este mai gras decat cel de vaca), regim de furajare, stare de sanatate. In principiu, insa, este vorba de lipide aterogene: trigliceride, in care predomina acizii grasi saturati, si colesterol. Cantitatea destul de mare de fosfolipide are efect de contrabalansare a actiunii aterogene a colesterolului. Recent s-au pus in evidenta in lipidele laptelui acizi grasi conjugati (CLA) al caror rol parre a fi foarte important: reducerea unor substante chimice cancerigene, in particular a celor care induc neoplasm cutanat, gastric si mamar, actiune antiaterogenica, ducand la micsorarea colesterolului total si a LDL-colesterolului si avand influenta asupra structurii organismului, in sensul reducerii grasimii si cresterii masei musculare. Glucidele laptelui sunt reprezentate de lactoza, un dizaharid, care se gaseste in forma fermentata in lactatele acide si in branzeturi. Laptele este un aliment cu relativ putine calorii. Produsele acide au acelasi numar de calorii pe care il are si laptele din care au fost fabricate. Daca insa este vorba despre iaurturi speciale, cu arome diferite, fructe, cacao, etc., in care s-a adaugat intotdeauna o cantitate oarecare de zahar, valoarea calorica este mai mare. (va urma)

Continutul integral al articolului in cartea Ecuatia Slabirii.

Cumpara aici »

Distribuie pe retelele sociale:

lasa un raspuns

Comment

Name

E-mail

Website