25 DE MITURI DESPRE SCĂDEREA ÎN GREUTATE (p.1: Miturile 1-5)

În zilele noastre, o persoană care vrea să slăbească este copleșită de volumul imens de informații legate de acest subiect – începând cu internetul care abundă de site-uri mai mult sau mai puțin de încredere și continuând cu revistele, televi­ziunea și cărțile publicate. 

Unele informații sunt bune, altele nu, iar altele pot fi chiar periculoase. Există o serie de așa-zise „mituri”, adică idei și concepții greșite, care s-au împământenit în mintea oamenilor și pe care voi încerca să le explic în continuare. Textul este preluat din capitolul ”Scăderea in greutate” a cărtii mele.

 

Mitul#1: A urma un program de scădere în greutate este un lucru dăunător sănătății

Fapt: Sigur, dacă vorbim despre tot felul de tehnici de scădere în greutate care nu au nicio legătură cu un stil de viață sănătos, atunci da, putem să ne punem probleme: înfometare, sărit peste mese, provocarea vărsăturii, efort fizic excesiv. Există în rândul oamenilor această temere că „a ține dietă” poate să con­ducă la probleme medicale, cum ar fi tulburările de alimentație, mâncatul compulsiv, precum și la acumularea unui număr mai mare de kilograme după terminarea dietei, comparativ cu cele eliminate în acea perioadă.

Programele de scădere în greutate bine puse la punct (reducerea dimen­siunii porțiilor, consumul de alimente cu densitate calorică redusă, limitarea aportului de grăsime, evitarea consu­mului excesiv de zahăr, echilibrarea procentelor de macronutrienți) nu doar că îţi dau șansa să scapi de excesul ponderal, ba chiar s-a dovedit că reduc incidența tulburărilor de alimentație la pacienții supraponderali.

Mitul#2: Scăderea în greutate trebuie să fie chinuitoare

Fapt: Dacă procesul e prea uşor, atunci pare ineficient… trebuie să suferi, să te chinui, să îţi fie foame… Absolut greşit. Cine crede că slăbirea trebuie să se des­făşoare aşa, atunci sigur nu înţelege na­tura umană. Toată viaţa lui, omul caută prin orice metode să scape de suferinţă. De ce ar vrea cineva să sufere atunci când vine vorba de slăbire? Combinaţia „înfometare + efort fizic epuizant” este o formulă sortită eşecului. Mâncatul este una dintre principalele surse de plăcere pe care le avem în viaţă. Dacă ne privăm de această plăcere, cu siguranţă vom ajunge să suferim şi cu siguranţă nu vom fi dispuşi să o facem pentru mult timp, mai ales că putem alege să oprim această suferinţă intrând în primul magazin sau restaurant care ne iese în cale. Un program de scădere în greutate care are şanse de reuşită nu trebuie să implice niciun fel de chin şi suferinţă. Foamea este o senzaţie prea puternică pentru a lupta cu ea pe termen lung, iar restricţiile generează frustrări.

Mitul#3:  Nu slăbeşti pentru că nu ai sufi­cientă voinţă

Fapt: Aud frecvent această idee, spusă nu numai de către cei care nu au avut niciodată probleme cu greutatea, dar chiar şi de către oameni care s-au luptat cu kilogramele în plus ani în şir. Tre­buie să recunosc că uneori chiar am gândit şi eu acest lucru… Însă adevărul e că nu sunt de acord cu această idee. Cunosc oameni care au trecut prin nenumărate cicluri de scădere-creştere în greutate, au investit timp şi bani în acest efort în a slăbi şi se poate spune orice despre ei, dar nu că n-ar avea suficientă voinţă. De altfel, dacă stăm să ne gândim, rata obezităţii generale, dar mai ales a obezităţii infantile a crescut imens în ultimii zeci de ani – putem să spunem că aceşti copii cu exces ponderal nu slăbesc pentru că nu au voinţă? E vorba doar de voinţă? Categoric, nu. Dacă ar fi aşa simplu, n-ar exista această problemă. De fapt, este vorba despre schimbări şi despre stil de viaţă. Lumea în care trăim astăzi este enorm de mult schimbată faţă de cea de acum 50 de ani, ca să nu mai zic faţă de cea de acum 100 sau 200 de ani. Avem surse de hrană concentrată la orice colţ de stradă şi am devenit extrem de sedentari. Totul din jurul nostru ne îndeamnă să fim aşa. Copiii se nasc în această lume şi acest stil de viaţă reprezintă noua normalitate. Nu poate fi vorba doar despre voinţă, ci mai curând e vorba despre educaţie, modificarea unor concepţii şi, în final, a stilului de viaţă.

Mitul#4: Nu eşti sănătos decât dacă ai o greutate ideală

Fapt: Este foarte adevărat că excesul ponderal atrage după sine o mulţime de probleme, aşa cum am arătat în capi­tolele anterioare, însă această idee nu trebuie dusă la extrem, considerând că orice om cu câteva kilograme în plus este în mod automat bolnav. Am văzut o mulţime de pacienţi supraponderali cu analize de sânge perfecte şi fără niciun fel de probleme medicale. Unii dintre aceştia erau chiar într-o formă fizică bună, practicau sporturi şi aveau performanţe mult superioare unor nor­moponderali, dar sedentari. Greutatea nu trebuie privită izolat, ci în contex­tul general al sănătăţii unei persoane. Există studii care arată că o persoană supraponderală care are o alimentaţie sănătoasă şi face mişcare este scutită de multe dintre riscurile atribuibile exce­sului ponderal. Evident, aceste aspecte trebuie gândite în context medical, fără să ne grăbim cu concluziile (pozitive sau negative).

Mitul#5: Carbohidrații sunt răi și trebuie eliminați din regim

Fapt: În ultimii ani, dietele care presu­pun un aport foarte mic de carbohidrați au devenit cele mai populare. Ironic, pentru că prin anii ’80 dietele bogate în carbohidrați erau promovate ca fiind soluția pentru combaterea obezității. În jurul anului 2000, dietele „low carb” au început să domine „piața slăbitului” în special în SUA, apoi s-au extins și în restul lumii. Trecând peste aspectele comerciale, studiile au arătat că dietele „low carb” dau rezultate doar în mă­sura în care aportul caloric este redus, altfel sunt le fel de ineficiente ca și alte abordări. Carbohidrații sunt nutrienți esențiali pentru buna funcționare a organismului uman, de aceea este greșit să-i catalogăm drept „răi”, iar în ceea ce privește scăderea în greutate, aportul caloric total este mai important decât rapoartele între nutrienții principali. Pastele, cartofii şi pâinea nu te în­graşă automat; dimensiunea porţiilor este ceea ce contează. Porţia adecvată de paste este aproximativ cât conţinutul unei căni, dar la restaurante primeşti de 3 ori cantitatea aceasta! O regulă empirică este să te gândeşti la o porţie de paste ca la „un pumn nu foarte strâns”, asta îţi va da o perspectivă mai bună asupra cantităţii pe care să o ai în farfurie. Optează pentru cereale integrale. Aceste surse de carbohidraţi complecşi sunt mai bogate în fibre, iau mai mult timp pentru a fi digerate şi te menţin sătul. Este de asemenea important să echilibrezi cu vegetale şi surse de proteină slabă (de exemplu, pui, peşte, creveţi).

(va urma).

Dacă ți-a plăcut articolul și dorești să citești lista completă a acestor mituri, într-o carte de peste 300 de pagini despre nutriție și scădere în greutate, comandă cartea aici

Distribuie pe retelele sociale:

lasa un raspuns

Comment

Name

E-mail

Website